مشاوران مالیاتی اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای در امور مالیاتی به مودیان مالیاتی بر مبنای قوانین و مقررات مالیاتی کشور. و همچنین ارائه خدمات نمایندگی مورد نیاز آنان برای مراجعه به ادارات و مراجع مالیاتی می کند.
امور مالی در سازمانها و موسسات و شرکتها از حساسیت بالایی برخوردار است. و نیاز به گزارشات و مشاوره در امور مالی و مالیاتی از مواردی است که بسیار اهمیت داشته و در جهت مدیریت بهینه مالی و کنترل مالی جز جدایی ناپذیر امور مالی می باشد.
وظایف مشاوره مالیاتی
۱*مشاوره در خصوص نحوه تنظیم دفاترقانونی بر اساس آیین نامه تحریر دفاتر جهت جلوگیری از رد دفاتر.
۲*مشاوره در خصوص تهیه اسناد و مدارک مالی جهت جلوگیری از تشخیص مالیات به صورت علی الراس.
۳*مشاوره در کلیه زمینه های مالیاتی و ارائه راهکارهای کاربردی مالیاتی.
۴*مشاوره مالیاتی در رابطه با معافیتهای مالیاتی قانونی.
۵*مشاوره تخصصی به شرکتهای خارج از مرز و شعب شرکتهای خارجی در ایران.
۶*مشاوره در رابطه با پرونده های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه راهکار مناسب.
۷*مشاوره در رابطه با پیگیری اعتراض های مالیاتی.
۸*مشاوره حقوقی مالیاتی با وکلای پایه یک دادگستری و حسابداران متخصص.
۹*مشاوره و ارائه خدمت در زمینه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی و پلمپ دفاتر قانونی.
۱۰*تحلیل سیستمهای مالی وگردش امورجاری وروزانه.
۱۱*ارائه پیشنهاد جهت برطرف کردن امور و استاندارد سازی سیستم مالی ومالیاتی.
۱۲*ارائه پیشنهاد درخصوص نرم افزار مناسب جهت سیستم مالی ومالیاتیو
۱۳*انجام امورمربوط به ثبت نام ارزش افزوده ، معاملات فصلی ماده ۱۶۹وگزارشات فصلی آنها..
نکات ریز مالیاتی در بخش های تحریر دفاتر قانونی ، جمع کردن اسناد حسابداری و صورت معاملات فصلی و … آشنا می شوند.این امر باعث می شود که بتوانند سیستم مالی خود را بگونه ای کدینگ کنند که به راحتی این مشائل را حل و فصل نمایند.
خدمات مالی -مالیاتی
خدمات مالی -مالیاتی شرکت قصر حساب نیکان
تحریر دفاتر قانونی
اخذ کد اقتصادی در ۲ روز
تنظیم اظهارنامه مالیاتی
ارائه گزارشات رسمی به سازمانها
شرکت در جلسات هیئت بدوی و حل اختلاف مالیاتی
گرفتن بخشودگی بیش از ۸۰% مالیاتی
تنظیم لوایح مالیاتی
شرکت در جلسه رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده
وصول مالیات
عدم آگاهی مودیان از فرآیند وصول مالیات در بسیاری از موارد موجبات محرومیت آنان از تسهیلات قانونی و معافیت های مالیاتی و نیز تعلق جریمه های متععد را فراهم می کند. براین اساس، ارتقای آگاهی مودیان از فرآیند وصول مالیات می تواند کمک شایانی به مودیان برای عمل به تکالیف قانونی آنان نماید.
ماده ۲۱۰)هرگاه مودی مالیات قطعی شده خود را ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ برگ قطعی پرداخت ننماید اداره امور مالیاتی به موجب برگ اجرائی به او ابلاغ می کند ظرف یک ماه از تاریخ کلیه بدهی خودرا بپردازد یا ترتیب پرداخت آن را به اداره امور مالیاتی بدهد.
تبصره ۱- در برگ اجرائی باید نوع مبلغ مالیاتمدارک تشخیص قطعی بدهی,سال مالیاتی,مبلغ پرداخت شده قبلی و جریمه متعلق درج گردد.
تبصره ۲- آن قسمت از مالیات مورد قبول مودی مذکور در اظهار نامه یا ترازنامه تسلیمی به عنوان مالیات قطعی تلقی می شود و ازطریق عملیات اجرائی قابل وصول است.
ماده ۲۱۱)هرگاه مؤدی پس ابلاغ برگ اجرایی موعد مقرر مالیات مورد مطالبه را کلاً پرداخت نکند یا ترتیب پرداخت آن را اداره امور مالیاتی ندهد اندازه بدهی مؤدی اعم اصل و جرایم متعلق اضافه ده درصد (۱۰%) بدهی اموال منقول یا غیر منقول و مطالبات مؤدی توقیف خواهد شد.
صدور دستور توقیف و دستور اجرای آن عهده اجرائیات اداره امور مالیاتی میباشد.
ماده ۲۱۲) توقیف اموال زیر ممنوع است:
۱-دوسوم حقوق حقوق بگیران و سه چهارم حقوق بازنشستگی و وظیفه.
۲-لباس و اشیاء و لوازمی که برای رفع حوائج ضروری مؤدی و افراد تحت تکفل او لازم است و همچنین آذوقه موجود و نفقه اشخاص واجب النفقه مؤدی.
۳-ابزار و آلات کشاورزی و صنعتی و وسایل کسب که برای تأمین حداقل معیشت مؤدی لازم است.
۴-محل سکونت قدر متعارف
ماده ۲۱۳) ارزیابی اموال مورد توقیف وسیله ارزیاب اداره امورمالیاتی عمل خواهد آمد ولی مؤدی میتواند با تودیع حق الزحمه ارزیابی طبق مقررات مربوط دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری تقاضا کند که ارزیابی اموال وسیله ارزیاب رسمی عمل آید.
ماده ۲۱۴) کلیه اقدامات لازم مربوط آگهی حراج و مزایده فروش اموال مورد توقیف اعم منقول و غیر منقول عهده مسئول اجرائی اداره امور مالیاتی میباشد. مورد فروش اموال غیر منقول صورتی که پس انجام تشریفات مقررو تعیین خریدار، مالک برای امضای سند حاضر نشود مسئول اجرائیات اداره امور مالیاتی استناد مدارک مربوط اداره ثبت محل تقاضای انتقال ملک نام خریدار خواهد کرد و اداره ثبت اسناد و املاک مکلف اجرای آن است.
مالیات علی الراس چیست؟
مالیات علی الراس مالیاتی است که مبنای محاسبه آن به جای اسناد و مدارک مودی، قراین و ضرایب مالیاتی باشد.
مودیان مالیاتی از نظر صحت عمل و الزام به تکلیف قانونی به طبقات زیر تقسیم میشوند:
مودیانی که هر ساله اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و اسناد و مدارک تسلیم نمی نمایند
مودیانی که هر ساله اظهارنامه غیر واقعی تسلیم ولی از ارائه دفاتر و اسناد و مدارک به حوزه مالیاتی خودداری می کنند.باید توجه داشت که تهیه و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان (صورتهای مالی) بدون وجود دفاتر و اسناد و مدارک امکان پذیر نمی باشد.
مودیانی که هر ساله اظهارنامه و دفاتر و اسناد و مدارک تسلیم نموده ولی از ابزار فروش و درآمد واقعی خودداری می نمایند (کتمان درآمد).
مودیانی که هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را با نشان دادن زیان تسلیم حوزه امور مالیاتی می نمایند.
مودیانی که هر ساله اظهارنامه و دفاتر و اسناد و مدارک تسلیم نموده ولی دفاتر آنها به دلایل جزئی در آیین نامه تحریر دفاتر مردود شده است.
دلایل علی الراس شدن محاسبه مالیات:
بر اساس ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم موارد زیر باعث علی الراس شدن دفاتر می شود:
در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه یا حساب سود و زیان واحد تجاری ارائه نشده باشد.
در صورتی که مودی به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی مربوط از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری نماید. در خصوص این بند هرگاه مودی از ارائه قسمتی از مدارک حساب خودداری نماید موارد زیر روی می هد.
چنانچه مدارک ارائه نشده مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزء هزینه های قابل قبول خودداری می شود و در صورتی که مربوط به درآمد باشد، درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق مالیات علی الراس تعیین خواهد شد.
در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر اداره امور مالیاتی غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آیین نامه مربوط مورد قبول واقع نشود.
موسسه خدمات مالی قصر حساب نیکان در راستای ارتقاء سطح مالی وکمک به واحدهای تازه تاسیس وسایر واحدها اقدام به ایجاد طرح مشاوره رایگان مالی ،مالیاتی و بیمه ای نموده است امید است با این طرح گامی هر چند کوچک در ارتقاء سطح مالی و کمک به رونق کسب وکار واحدهای تولیدی،خدماتی، بازرگانی و…برداریم .
خدمات مشاوره ای شرکت حسابداری قصر حساب نیکان با استفاده از مدیران مالی با تجربه به صورت حرفه ای و تخصصی
این خدمات را به سه گونه انجام می دهد:
۱– مشاوره مالی بصورت ساعتی در محل مشتری (۳۰ دقیقه ۷۵۰٫۰۰۰ ریال/۶۰ دقیقه ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال)
۲- مشاوره مالی بصورت ساعتی در محل شرکت(۳۰ دقیقه ۵۰۰٫۰۰۰ ریال/۶۰ دقیقه ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال)
۳- مشاوره مالی بصورت تلفنی (۳۰ دقیقه ۵۰۰٫۰۰۰ ریال/۶۰ دقیقه ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال)
یکی از خدمات اصلی قصر حساب نیکان مشاوره هدایت سرمایه و برنامه مالی و همچنین مشاوره مالی رایگان برای سرمایه گذاران است. بسیاری از سرمایه گذاران که مایل هستند خودشان کسب و کار خود را راه اندازی کنند با هر میزان سرمایه می توانند باتماس با مشاورین این شرکت و گرفتن یک برنامه دقیق نه تنها ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند که اطلاعات دقیقی از بازار هدف مورد نظرشان به دست آورند.
برای خلاصی از هرگونه اشتباه و جرایم سنگین مالی درعرضه حسابداری و مالیاتی استفاده از یک مشاور مالی با سابقه و مطمئن لازم و ضروری است ، این امر باعث می شود شما دیدتان را نسبت به صدور اسناد حسابداری تغییردهید و نهایتا اظهارنامه مالیاتی و گزارشات مالی بدون نقص ارائه دهید ، و حتی در امر آنالیز حسابهای سود و زیانی و برنامه ریزی جهت پیشبرد اهداف شرکت گام صحیح و موثری بردارید .
استفاده از راهنمائی ها و توصیه های یک مشاور حسابداری و یا یک مشاور مالیاتی از ارکان لازم و ضروری برای یک مجموعه اعم شرکت یا فروشگاه و… محسوب می شود چراکه فرد مشاور با آگاهی از قوانین و دسنور العملهای به روز درمورد رویدادهای مالی ومالیاتی باعث بهینه سازی درروند ثبت اسناد حسابداری ، تهیه و تنظیم گزارشات مالی و همچنین تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی خواهد شد .
مشاوره یکی دیگر از خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت حسابداری آریا حساب است.
در هر مجموعه ای چه کوچک و چه بزرگ برای داشتن یک واحد حسابداری خوب باید در انتخابتان آگاهانه عمل کنید ، از استخدام حسابدار گرفته تا ،حسابدار ارشد ، رئیس حسابداری و حتی مدیر مالی باید از راهنمایی های یک مشاور در این زمینه استفاده کنید .
خدمات مشاوره مالیاتی رایگان قصرحساب نیکان:
تشکیل پرونده مالیاتی، اخذ کد اقتصادی و پلمپ دفاتر قانونی
بستن حسابها، تنظیم اظهارنامه مالیاتی و تحریر دفاتر قانونی شرکتها و مشاغل
مدیریت مالی و نظارت بر چرخه حسابداری کارفرما
مشاوره مالیاتی، مشاوره حسابداری، و مشاوره مالی
تشکیل پرونده مالیات ارزش افزوده و اخذ گواهینامه ارزش افزوده
گزارشات مالیاتی خرید و فروش ارزش افزوده
تهیه اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده
نحوه رسیدگی مالیاتی
بررسی گزارشات ممیز
اعتراض به برگ تشخیص، رای هیات بدوی و تجدید نظر
تهیه لایحه دفاعیه و شرکت در جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی
و سایر امور مالیاتی خود می توانید با قصرحساب نیکان تماس بگیرید
داشتن کادر مالی خوب می تواند دغدغه شمارا در تمام ابعاد حسابداری ، مالیاتی و بیمه از بین ببرد ، فقط همانگونه که گفته شد با راهنمایی های درست یک مشاور این مهم شدنی است .
ابتدای امر باید این نکته را ذکر کنیم که مشاوران مالی خوب لزوما" افرادی با دکترای اقتصادی و حسابداری و .. نیستند بلکه کسانی هستند که در یک حوزه سرمایه گذاری به طور تخصصی کار کرده اند و اطلاعات کارشناسی دقیقی در رابطه با سرمایه گذاری دارند و از پیچیدگی های و زیر و بم ها، ضرر ها و منافع سرمایه گذاری های متعدد به خوبی مطلع هستند این افراد هزاران یا میلیونها دلار از دارایی دیگران را سروسامان میدهند بنابراین باید دارای مطالعه اقتصادی خوبی هم داشته باشند و در سمینارهای اقتصادی و مالی شرکت کنند و اطلاعات و دانششان به روز باشد ، بتوانند فضاهای مالی را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند .مهم ترین چیزی که باید بدانید این است که بهره گیری از تجربیات و دانش مشاوران مالی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای موفقیت است ، در دنیای امروز بهره گرفتن از مشاوره و تجربیات این افراد بیش از پیش احساس میشود چون راه ها و ترفند های فراوانی برای کلاهبرداری و فریب دادن وجود دارد و ممکن است شما بدون اطلاع و تجربه نه چندان زیاد اقدام به نوشتن قراردادی کنید که بعدا" مشخص شود کلاه بزگی سرتان گذاشته اند بعدا" مجبورید چند برابر هزینه کنید تا از ان مخمصه خلاص شوید بسیاری از متخصصان سرمایه گذاری معتقدند میزان خاصی از دارایی های فرد عاملی نیست که وی را به استفاده از خدمات مشاوره سرمایه گذاری وادار می کند بلکه رویداد های این چنینی تاثیری را دربردارد و زمانی که تجار در مورد مسائل مالی خود احساس نگرانی میکنند به مشاوران مالی رجوع میکنند.
برای پیدا کردن مشاوران مالی خوب رزومه آنها را به دقت بررسی کنید و با تحقیق از شهرت و اعتبار آنها اطمینان حاصل کنید مشاورانی را انتخاب کنید که بتوانید با آنها تعامل خوبی داشته و آنها نیز متقابلا" به صحبت های گوشدهند آنها با ید از اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شما، موجودی ها ، بدهی ها آگاه باشند و باید به طور منظم در جریان کارهای شما قرار بگیرند تا اگر وقفه ای افتاد در روند موفقیت مالی شما خدشه ای ایجاد نشود و این کار را باید از طریق گذاشتن جلسات متعدد انجام دهند ، در کسب و کارهایی در ابعاد وسیع مشاوران مالی خوب هر سال دو بار جلساتی را با مشتری های خود برگزار و در این جلسات درباره برنامه ها، اهداف و روش های سرمایه گذاری گفت وگو می کنند. موفقیت و ماندگاری یک شرکت منوط به داشتن یک برنامه ریزی درست مالی است که اگر خودتان چندان متبحر نیستید حتما" از مشاوران مالی کمک بگیرید آنها به شما در عقد قرار دادها ، خرید و فروش ها ، چند و چون های مالیاتی و.. کمک خواهند کرد با بهره گیری از مشاوره چنین افرادی با امنیت و اطمینان بیشتری تجارت خود را پیش خواهید برد. این افراد با دانش ، اطلاعات و تخصص خود ابزارهای گوناگون مالی را در اختیارتان قرار داده و شما انتخاب خواهید کرد . افرادی که خود سعی به پیشبرد همه مسائل به تنهایی دارند بیشتر شکست میخورند نسبت به افرادی که از خدمات و مشاوران مالی استفاده میکنند و برای اهداف مالی خود برنامه ریزی محکمی دارند این افراد ضریب اشتباهاتشان کمتر است .
مشاوران مالی مستقل و یابه اختصار آی.اف. اِیها (IFA) افرادی خبرهاند که در مورد مسائل مالی به مشتریان خود مشاورهٔ مستقل میدهند وخدمات مختلف مالی را از سراسر بازار توصیه میکنند. این اصطلاح، برای تعریف موقعیتی نظارتی در بریتانیا ابداع شد ومعنایی بریتانیایی دارد؛ گرچه در بخشهای دیگر جهان، از جمله هنگ کنگ نیزپذیرفته شده است. اصطلاح «مشاورمالی مستقل» برای توصیف مشاورانی ابداع شد که به جای کار در نمایندگی یک شرکت بیمه، بانک یا بیمههای بانکی به طور مستقل برای مشتریان خود کار میکنند. در آن زمان (سال ۱۹۸۸) دولت انگلستان در حال آغاز رژیم قطبیدگی بود که مشاوران را مجبور می کردکه یا با یک شرکت بیمهٔ مخصوص یا تولید کنندهٔ محصول خاصی کار کنند یا این که به طورمستقل فعالیت داشته باشند. این اصطلاح معمولاً در انگلستان مورد استفاده قرار میگیرد؛ در این کشور سازمان رفتار مالی(FCA)، مشاوران مالی مستقل را اداره میکند طوری که باید شرایط وصلاحیتهایی سختگیرانه را دارا باشند. به طور معمول یک مشاور مالی مستقل وضعیت مالی، ترجیحات و اهداف مشتری خود را بررسی دقیق میکند؛ این کار، گاهی به عنوان مرحلهٔ جمعآوری اطلاعات یاfact-find شناخته میشود. سپس آنها اقدام مناسب را برای رسیدن مشتری به اهدافش توصیه میکنند؛ و در صورت لزوم خدمات مالی مناسبی مطابق نیازهای مشتری توصیه میکند. افراد و کسب وکارها با مشاوران مستقل مالی در موارد بسیاری مشاوره میکنند؛ از جمله سرمایهگذاری، برنامهریزی بازنشستگی، بیمه، حفاظت و وام مسکن (یا سایر انواع وام). آنها همچنین در رابطه با مالیات و برخی مسائل حقوقی مشورت میدهند.برای یافتن مشاور مالی خوب باید به چه نکاتی توجه کرد؟
حالا میخواهید از کجا شروع کنید تا آن برنامه فوقالعاده را که برای موفقیتتان بهتر است، پیدا کنید؟ بار دیگر این سؤال را خودتان بپرسید تا واقعا از درون متوجه شوید که چه هدفی دارید. توصیههای ما کمکتان خواهند کرد تا بهترین برنامه را پیدا کنید. این توصیهها نه تنها در پیدا کردن برنامه و مشاور مالی خوب شما را یاری میکنند، بلکه کاملا شما را ترغیب خواهد کرد که با پولتان چه کاری انجام دهید.
قابل اعتماد باشند
اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، این است که آیا خود برنامهریز مالی قابل اعتماد هست یا نه؟ این بدان معنی است که آنها از لحاظ اخلاقی و قانونی موظف هستند در هر زمان در چارچوب حوزه کاری شما، بهترین برنامه را برایتان ارائه بدهند.
در کمال تعجب مشاوران مالی این کار را برای شما انجام نمیدهند! اغلب متخصصان مالی، در چارچوب معین تنها چیزهایی را به شما مشاوره میدهند که خوشتان بیاید. در حالی که اگر شما با یک شخص غیرقابل اعتماد کار کنید، مطمئنا مشاورههایی که به نفعتان باشد هم دریافت نخواهید کرد.
نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی
شیوهی محاسبهی مالیات در ایران به دو صورت علیالرأس و خوداظهاری است. امروزه نظامهای مالیاتی پیشرفته تمایل دارند به جای شیوهی علیالرأس که در آن مأموران ادارهی مالیات به تعیین میزان مالیات میپردازند، خوداظهاری را جایگزین کنند. خوداظهاری به این معناست که شخص حقیقی یا حقوقی اعلام میکند که در سالِ مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت کند.
حال در اینجا با چند سؤال مواجه میشویم اول اینکه سال مالیاتی چیست؟ دوم اینکه چه کسانی موظف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی هستند؟ و به علاوه نحوهی تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی به چه صورت است؟ پس از پاسخ به سؤالات فوق به بیان این نکته میپردازیم که در صورت عدم تنظیم اظهارنامه مالیاتی یا عدم تسلیم آن تکلیف چیست؟
اظهارنامه مالیاتی
سالِ مالیاتی عبارت از یکسال شمسی است که از اول فروردین شروع میشود و در پایان اسفند آن سال خاتمه مییابد. ولی در رابطه با اشخاص حقوقی که سال مالی آنها به موجب اساسنامهشان با سال مالیاتی تطبیق نمیکند، ملاک تعیین میزان مالیات، سالِ مالی آن شرکت است.
چه کسانی موظف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی هستند؟
در مادهی یک قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقیای که موظف به پرداخت مالیات هستند، نام برده شدهاند که ذکر این موارد از حوصلهی این متن خارج است. در این رابطه باید بیان داشت که با توجه به قصد نظام مالیاتی کشور ما مبنی بر استفاده از روش خوداظهاری در تعیین میزان مالیات، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی نامبرده در مادهی یک قانون مالیاتهای مستقیم، موظف به تنظیم و تسلیم اظهارنامهی مالیاتی هستند.
نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی
اظهارنامه مالیاتی در فرمهای مصوب سازمان امور مالیاتی تکمیل میشود و در موعد مقرر به ادارهی امور مالیاتی محل اقامت شخص حقیقی یا ادارهی امور مالیاتی محل وقوع دفتر شخص حقوقی تحویل داده میشود. به علاوه ضروری است که اظهارنامه مالیاتی و فیش واریز مالیات هر دوره تا ۳۱ تیر ماه هر سال به ادارهی امور مالیاتی تسلیم شود. البته از سال ۹۱ (یعنی سال مالی ۹۰) این فرآیند به صورت الکترونیکی و از طریق پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی انجام میشود.
در فرمهای اظهارنامه مالیاتی ۲۶ جدول طراحی شده که به شرح زیر است:
جدول ١: پرداختهای مربوط به این اظهارنامه
جدول ٢: اطلاعات مجوزهای تأسیس و بهرهبرداری
جدول ٣: اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل
جدول ۴: فهرست دفاتر رسمی ثبت شده
جدول ۵: جزییات پذیرش بورس سهام
جدول ۶:درآمدهایی که مالیات آنها قبلا به صورت مقطوع پرداخت شده است
جدول ٧: درآمدهای معاف
جدول ٨: استهلاک زیان سنواتی
جدول ٩: معافیتها و بخشودگیهای مالیاتی
جدول ١٠: توسعه، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی (مادهی ١٣٨ ق.م.م.)
جدول ١١: معافیتها و بخشودگیهای درآمد حاصل از فعالیتهای خارج از کشور (کسر از مالیات مقرر) تبصرهی مادهی ١٨٠ ق.م.م.
جدول ١٢: فعالیتهای حاصل از توافقنامههای مالیاتی موضوع مادهی ١۶٨ ق.م.م.
جدول ١٣: ثبت کمکهای مالی پرداختی
جدول ١۴: ترازنامه
جدول ١۵: صورت سود و زیان
جدول ١۶: گردش حساب سود (زیان) انباشته
جدول ١٧: موجودی مواد و کالا
جدول ١٨: سرمایه
جدول ١٩: انواع محصولات اصلی به ترتیب بیشترین فروش
جدول ٢٠: بهای تمام شدهی کالای فروش رفته
جدول ٢١: بهای تمام شدهی کار انجام شده پیمانکاری/ خدمات
جدول ٢٢: تعداد کارکنان
جدول ٢٣: درآمد ناخالص پیمانکاری/ ارائهی خدمت
جدول ٢۴: فهرست صادرات و مابازاءِ دریافتی
جدول ٢۵: اطلاعات مالک/ مالکین
جدول ٢۶: اطلاعات سرمایهگذاری خارجی
در پایان باید بیان نمود که در صورتی که اظهارنامه مالیاتی با شرایطی که در بالا ذکر شد به ادارهی امور مالیاتی تسلیم شود و مأموران اداره آن را مطابق واقع تشخیص بدهند و مدارک را کافی بدانند و تخلفی از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و … مشاهده نکنند، مطابق با اظهارنامه، مالیات تعیین شده را ملاک قرار خواهند داد ولی در صورتی که اظهارنامه قابل پذیرش نباشد و به عنوان مثال تخلفی از قوانین یا نقص مدارک در آن مشهود باشد، به صورت علیالرأس، مالیات توسط کارشناسانِ مالیاتیِ ادارهی امور مالیاتی تعیین میشود.